Novas tecnoloxías aplicadas á educación
Mestre especialista en Educación Física
GUÍA
DOCENTE
DESCRIPTORES DA MATERIA |
Recursos didácticos e novas tecnoloxías: utilización nas súas distintas aplicacións didácticas, organizativas e administrativas. Utilización dos principais instrumentos informáticos e audiovisuais. |
CRÉDITOS
MATERIA
|
||
Tipos | LRU | ECTS |
Teóricos | 3 | 2,5 |
Prácticos | 1 | 0,8 |
Totais | 4 | 3 |
PROGRAMA XERAL DA MATERIA
Prerrequisitos: Coñecementos básicos de informática e coñecementos de Didáctica Xeral. |
Contexto: A materia de Novas tecnoloxías aplicadas á educación forma parte do plan de estudios da diplomatura de Mestre especialista en Educación Física, se cursa no último curso e é unha materia troncal de 4 créditos, 3 teóricos e 1 práctico, o que equivale no Sistema Europeo de Transferencia de Créditos a aproximadamente 3 créditos que supoñen 81 horas de traballo do estudiante. Os estudios conducentes ao título de Mestre especialista en Educación Física teñen como principal fin dotar aos futuros mestres das competencias necesarias para desenvolver a actividade docente nos niveis da Educación Primaria integrando os aspectos básicos con aquelas competencias que de forma específica permitirán aos futuros mestres desenvolver unha actividade docente encamiñada ao desenrolo das capacidades físicas e de acción dos nenos e nenas de entre 6 e 12 anos. Entre as funcións centrais na actividade docente está o deseño e desenvolvemento dun curriculum que permita tanto o desenrolo integral dos nenos e nenas destas idades como o desenrolo mais específico das súas capacidades físicas e de acción mediante a educación a través do corpo e o movemento e que, ademais, responda a unha serie de principios xerais relacionados cunha educación democrática, inclusiva e preocupada pola xustiza social. Como elementos clave do curriculum sobre o que o futuro mestre deberá tomar decisións están os medios e recursos didácticos que permitirán o traballo dos contidos do curriculum e contribuirán a consecución dos fins educativos buscados. A materia de Novas tecnoloxías aplicadas á educación dotará aos futuros mestres coas competencias necesarias para poder analizar, avaliar, seleccionar, utilizar e crear recursos basados nas tecnoloxías da información e da comunicación. As novas tecnoloxías ofrecen o futuro mestre de Educación Física innumerables posibilidades para a búsqueda de información e recursos para as súas clases, para a organización e creación dos seus propios recursos, para a comunicación con outros docentes e persoas interesadas no campo da educación física, para a súa constante formación e para a investigación da súa propia práctica. Na sociedade actual, definida como sociedade da información, a xeración, procesamento, manipulación e transmisión de información gracias as TIC é agora a actividade central e a principal fonte de productividade e poder. A escola debe responder aos avances tecnolóxicos tendo en conta que a mera introducción das novas tecnoloxías no curriculum non garantiza a mellora da calidade da educación, sendo posible seguir reproducindo formas tradicionais de ensinanza pero con novos medios. É por isto necesario unha reflexión previa sobre os fins buscados, os cales deberán buscar formar a futuros cidadáns con capacidade para a analizar de forma crítica a información transmitida a través das TIC, con capacidade para crear información mediante as TIC, con capacidade para aprender a aprender e comprometidos coa defensa da xustiza social. Dende unha postura crítica ante as novas tecnoloxías o docente deberá, por unha banda, guiar o estudiante na súa construcción do coñecemento, contribuindo a súa vez a que se convirta en intérprete crítico dese coñecemento. Ademais o docente deberá ser consciente da non neutralidade da tecnoloxía e dos intereses que se atopan tras todo avance tecnolóxico, analizando o papel das novas tecnoloxías no aumento ou disminución das desigualdades sociais, etc. Por outra banda o docente deberá utilizar estos recursos tecnolóxicos para favorecer a investigación da súa propia práctica levando a cabo procesos de investigación-acción que favorezcan a mellora da súa labor docente. A materia de Novas tecnoloxías aplicadas á educación asignada a área de Didáctica e Organización escolar se relaciona con outras materias do plan de estudios da diplomatura de Mestre especialista en Educación Física como poden ser Didáctica Xeral, Sociología da Educación, Teorías e institucións contemporáneas de educación, Organización escolar ou Educación Física e a súa didáctica. |
Obxectivos:
O
principal fin de traballo nesta materia é a aproximación
crítica e reflexiva ao papel das novas tecnoloxías na
nosa sociedade e na educación aprendendo a analizar, seleccionar,
avaliar, utilizar e investigar as posibilidades educativas de distintos
recursos tecnolóxicos xa elaborados así como a crear recursos
tanto encamiñados á mellora da calidade do ensino como
a favorecer a investigación crítica da práctica
docente. |
Competencias: O traballo na materia de Novas tecnoloxías aplicadas á educación favorecerá o desenvolvemento das seguintes competencias, específicas e tranversais, para o futuro mestre de Educación Física: 1)
Capacidade para comprender e analizar de forma crítica o papel
das TIC na sociedade e na educación desenvolvendo un compromiso
ético co papel liberador das novas tecnoloxías frente
o seu posible papel opresor. |
Contribución ao desenvolvemento de habilidades e destrezas -
Manexo de distintas ferramentas informáticas e lectura e uso
adecuado dos códigos audiovisuais e multimedia. |
CONTIDOS (temario teórico e práctico) |
Temario teoría |
Bloque 1: Sociedade e novas tecnoloxías: o papel das TIC na sociedade da información:Concepto e características das novas tecnoloxías. Mitos asociados as novas tecnoloxías. Sociedade da información. Papel das novas tecnoloxías na globalización económica, política e cultural. Neoliberalismo. Pensamiento único. Corporacións no sector das TIC. Novas tecnoloxías como producto de mercado. Desigualdades sociais. Papel liberador ou opresor das TIC. Bloque 2: Novas tecnoloxías e educación: a integración das TIC no curriculum e na escola:Enfoques do curriculum e integración das TIC. Modelos de comunicación e integración das TIC. Posturas do docente ante as novas tecnoloxías. Papel do docente na sociedade da información. Propostas oficiais de integración das TIC na escola. Integración das novas tecnoloxías como recurso educativo, obxecto de estudio e axente educativo. Novas tecnoloxías e educación inclusiva. Bloque 3: Recursos multimedia e educación:Os códigos audiovisuais e multimedia: Propostas para a análise crítico, selección, avaliación e utilización curricular de recursos multimedia elaborados con fins educativos e non educativos. Análise crítico de software educativo para á educación física e valoración das súas posibilidades educativas. Creación de bases de datos multimedia, edición de vídeo dixital e as súas posibilidades para a educación física. Bloque 4: Internet e educación: Análise, selección, avaliación e utilización dos distintos recursos, aplicacións e servicios da rede de comunicación de Internet: world wide web, correo electrónico, listas de distribución, grupos de noticias e foros de debate, bitácoras, e investigación crítica das súas posibilidades para a educación física. Aproximación á teleformación e aos entornos de aprendizaxe virtual. Acercamento ao software libre e as ferramentas de autor. |
Temario prácticas |
Servicios
de Internet. Edición web: Bitácora. Bases de datos multimedia. Edición de vídeo dixital. Ferramentas de autor. |
METODOLOXÍA |
A forma de traballo na materia de Novas tecnoloxías aplicadas á educación se centrará na realización de proxectos de aprendizaxe titorado nos que os estudiantes levarán a cabo unha serie de actividades en grupo de forma guiada e tamén de forma autónoma e tanto de forma presencial como semipresencial e non presencial. Este traballo estará apoiado tanto por unha serie de clases maxistrais como por distintos seminarios de seguimento e sesións na que se levarán a cabo distintos debates. O uso da Plataforma de Teleformación da Universidade será central para o traballo na materia. Na Plataforma se accederá tanto os proxectos e actividades que deberán levarse a cabo en cada un dos catro bloques de contido como a todos os recursos e materiais que serán necesarios para a realización das actividades. As Prácticas da materia levaranse a cabo de forma presencial e de novo en grupo. |
As
actividades que se levarán a cabo en cada bloque de contidos serán
as seguintes: Bloque 1: 1) Clase maxistral na que se presentará a materia, se explicará como acceder e traballar coa Plataforma de Teleformación e se introducirá o traballo neste bloque, respondendo as dúbidas que xurdan. 2) Traballo non presencial e no horario das clases dos distintos grupos cos documentos, presentacións multimedia, artigos, vídeo e outros recursos sobre os contidos deste bloque. 3) Clase maxistral na que se aclararán dúbidas e se farán debates sobre os contidos traballados a través dos distintos recursos. Ademais se explicará como comenzar a facer a bitácora. Bloque 2: 1) Clase maxistral na que se introducirá o traballo neste bloque, se aclararán as dúbidas que xurdan e se farán seminarios de seguimiento sobre o traballo de creación da bitácora. 2) Traballo non presencial e no horario das clases dos distintos grupos cos documentos, presentacións multimedia, artigos e outros recursos sobre os contidos deste bloque. 3) Clase maxistral na que se aclararán dúbidas e se farán debates sobre os contidos traballados a través dos distintos recursos. Ademais se falará dos distintos servicios de Internet, se realizarán búsquedas e se participará en foros. Bloque 3: 1) Clase maxistral na que se introducirá o traballo neste bloque, se aclararán as dúbidas que xurdan e se farán seminarios de seguimento sobre o traballo de creación da bitácora. 2) Traballo non presencial e no horario das clases dos distintos grupos visualizando un vídeo sobre lectura de imaxes e realizando a ánalise e avaliación crítica dun recurso multimedia. 3) Clases na que de forma semi-presencial os grupos decidirán a base de datos multimedia e o vídeo que queren crear para traballar contidos da educación física e relacionados coa educación multicultural. Ademais se realizarán debates e seminarios de seguimiento sobre os contidos deste bloque. 4) Clases prácticas presenciais nas que se explicará e traballará na creación da base de datos multimedia e na edición de vídeo. Bloque 4: 1) Clase maxistral na que se introducirá o traballo neste bloque, se aclararán as dúbidas que xurdan e se farán seminarios de seguimiento sobre o traballo de creación da bitácora. 2) Traballo non presencial e no horario das clases dos distintos grupos cos recursos na rede deste bloque. 3) Clases nas que de forma semi-presencial se traballará coas ferramentas de autor. 4) Obradoiro webquest. 5) Clase maxistral na que se aclararán dúbidas e se farán debates sobre os contidos traballados a través dos distintos recursos. Ademais que finalizará a creación da bitácora. 6) Clase na que se realizará o exame final da materia e na que cada grupo realizará a presentación oral da bitácora frente os outros grupos. |
RECURSOS |
Bibliografía básica: -
Area Moreira, Manuel (1999): “Futuro imperfecto: novas tecnoloxías
e igualdade de oportunidades”. Revista Galega de Educación,
nº32, pp.13-19. |
Bibliografía complementaria: Aguilera,
José María (1999): Aprendiendo en la era de la información.
Madrid. Anaya. |
Recursos
web: |
Vídeo:
“Un mundo móvil” Documentos TV 2001. Vídeo: “Lectura de imágenes” UNED. 2000. |
AVALIACIÓN |
Consideracións xerais: A avaliación da materia de Novas tecnoloxías aplicadas á educación básase na creación, en grupos de tres ou catro persoas, dunha bitácora e de dous recursos multimedia para traballar aspectos relacionados coa educación física e a educación multicultural. Na bitácora, que se realizou o longo do curso, estarán publicados distintos artigos coas ideas mais importantes do traballado en cada bloque de contidos, o que incluirá tanto os aspectos mais conceptuais como o realizado nas prácticas obligatorias. Os artigos tamén incluirán comentarios e valoracións persoais sobre os contidos traballados e na bitácora tamén se engadirán enlaces e se realizarán comentarios as bitácoras doutros grupos. Nos distintos seminarios que se levarán a cabo ao longo do curso a profesora irá facendo un seguimento do traballo de creación da bitácora. O final do curso cada grupo terá que expoñer, ante toda a clase, a súa bitácora e os recursos multimedia creados, contestando as preguntas que poda facer a profesora e outros estudiantes. Os
grupos que querán poderán elaborar, de forma optativa,
un recurso utilizando algunha das ferramentas de autor que se presentan
no bloque 4. A realización deste traballo contribuirá
a subir a nota final dos membros do grupo. Os
criterios de avaliación serán os seguintes: Na
creación de recursos multimedia: Os estudiantes que non asistan as clases regularmente ou que non superen os requerimentos da materia na convocatoria de xuño deberán realizar todo o traballo de forma individual e presentalo oralmente. |
Orientacións para o estudo: -
Realizar o traballo de forma contínua o longo de todo o curso. |
Pautas para a mellora e a recuperación: -
Lectura comprensiva e adecuada visualización de todos os documentros
e recursos de cada bloque de contidos. |